تبلیغات

كیـمیـای محبـت - یاران حضرت مهدی(عج)
كیـمیـای محبـت
کیمیا،محبت اهل بیت است
1389/07/24 :: نویسنده : منتظر
 از دیگر صفت‌های یاوران مهدی (ع)، قلب قوی و پولادین آنهاست كه از آنها در روایت‌های مختلف به پاره‌ای آهن یاد شده است: در زمان ظهور حضرت مهدی (ع) پرچم‌های سیاه از جانب شرق خواهد آمد كه بر گرد آنها افرادی هستند با دل‌هایی همچون پاره‌های آهن سخت و محكم.



بقیه در ادامه مطلب


اشاره:
از مهم‌ترین شرایط ظهور امام عصر(ع) تربیت یاران جان بر كف و مجاهدی است كه در كشاكش فتنه‌ها و حوادث ظهور به یاری امام بشتابند و فرماندهان سپاه حضرتش باشند. شناخت این یاران و ویژگی‌های شخصیتی‌شان موضوعی است كه در مقالة حاضر، مورد توجه قرار گرفته است.

1. ایمان و اعتقاد یاوران مهدی (ع)

ایمان، از مهم‌ترین سرمایه‌های انسان خداجوست. پایداری، رشادت و فداكاری مؤمن ریشه در ایمان حقیقی وی دارد. یاران راستین مهدی از مؤمنانی هستند كه ایمانشان آنها را به مرحله‌ای رسانده كه هرگونه شك و شبهه‌ای را از دلشان زدوده است.1 همان كسانی كه به نقل از روایت‌های بزرگان دین، ترنم روح‌بخش تلاوت قرآن و مناجات شبانه آنان، همچون صدای زنبوران عسل در هم می‌پیچید و از شب تا صبح به راز و نیاز با خدای خویش مشغولند.2 (آنان كسانی هستند كه) خدا را با بصیرت درون شناخته‌اند و ایمان به خدا در اعماق جانشان نفوذ كرده است. در راه تقویت ایمان و اجرای دستورهای الهی از هیچ چیز هراس ندارند و از نكوهش هیچ سرزنش‌كننده‌ای بیم به دل راه نمی‌دهند. اینان مصداق این آیه قرآنی هستند كه:

به زودی خداوند قومی را كه آنها را دوست می‌دارد و آنها (نیز) او را دوست دارند و نسبت به مؤمنان فروتن و بر كافران سرافراز و مقتدرند، به نصرت اسلام برمی‌انگیزد.3

مؤمنان واقعی، كسانی هستند كه تنها به خدا عشق می‌ورزند و جز به خشنودی او نمی‌اندیشند «یحبّهم و یحبّونه»، در برابر برادران دینی‌شان فروتن هستند «أذلّةً علی المؤمنین»، با كافران ستمگر و كج‌اندیش، سرسخت، خشن و در برابرشان سرافرازند «أعزّةً علی الكافرین»، برای بسط عدل و اجرای فرمان‌های الهی همواره در حال جهاد فی سبیل‌الله هستند «یجاهدون فی سبیل‌الله» و در جهت نابودی كافران و برچیدن بساط ستمگران، كوشا و از هیچ ملامتی پروا ندارند «و لا یخافون لومة لائمٍ»

همة این ویژگی‌ها در انسان مؤمن، از اعتقاد حقیقی او به خدا و ایمان به مقصد اصلی نشئت گرفته است. آنان به چنان شهامتی رسیده‌اند كه از شكستن سنت‌‌های غلط و مخالفت و ایستادگی در مقابل باورهای نادرست محبط و هجوم افكار عوامانه و محافظه‌كاران منحرف هیچ‌گونه تردیدی به خود راه نمی‌دهند. آری بدست آوردن چنین موفقیتی افزون بر كوشش خود فرد، به سبب فضل خداوند است كه به هر كس بخواهد و شایسته ببیند، عطا می‌كند «ذلك فضل‌الله یؤتیه من یشاء».


2. عبادت یاران مهدی (ع)

آنان پارسیان شب‌اند كه تا بامدادان به ذكر و راز و نیاز و قیام و قعودند. آتش عشق به معشوق و معرفت به ذات باری تعالی، خواب را از دیدگان آنان ربوده است:

جز خم ابروی یارم، هیچ محرابی ندارم
جز غم هجران رویش من تب و تابی ندارم
گفتم اندر خواب بینم چهرة چون آفتابش
حسرت این خواب در دل ماند چون خوابی ندارم
سر نهم بر خاك كویش، جان دهم در یاد رویش
سر چه باشد، جان چه باشد، چیز نایابی ندارم4

مردانی كه شب هنگام زمزمة تلاوت قرآن و ذكر  مناجاتشان، همچون صدای زنبوران عسل در هم بپیچد و هیبت الهی، آنان را به قیام وا دارد و بامدادان سوار بر مركب‌ها شوند، آنان راهبان شب‌اند و شیران روز.5

این همه، حاصل ایمان نهفته در قلب آنان است و هر چه درجة ایمان آنها بالا رود، اینگونه اعمال نیز در زندگی‌شان فزونی خواهد یافت و هیچ مانعی بر سر راه آنان نخواهد ماند. جهاد و كوشش، نه تنها آنها را از عبادت و راز و نیاز به درگاه الهی باز نمی‌دارد، بلكه سبب می‌شود تا حلاوت ایمان را بیشتر بچشند و همة كارها و رفتارهای خود را جلوة الهی دهند كه چه رنگی بهتر از رنگ الهی!

رنگ الهی و چه رنگی نیكوتر از رنگ الهی؛ و ما او را پرستش می‌كنیم. 6


3. یاران مهدی (ع) آمران به‌معروف و ناهیان از منكر

رسالت حضرت مهدی (ع) و یاران باوفایش، احیای دین خدا و اتمام رسالت انبیا و اولیا و اصلاح زمین از بدعت‌ها و ظلم‌هایی است كه ظالمان و فاسدان بر زمینیان تحمیل كرده‌اند. منتظران حقیقی مهدی می‌خواهند نقاب تزویر را از چهرة مزوّران بركشند و رسالتشان را در برپایی قسط و عدل می‌دانند: «یملأ الأرض قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماً و جوراً.»7

سیرة رسول گرامی اسلام و امامان معصوم (ع) مبتنی بر امر به معروف و نهی از منكر بود و از بدو دوران كودكی تا واپسین لحظه‌های حیات، همواره بر آن اساس رفتار كرده‌اند.

یعقوب سراح خدمت امام صادق (ع) می‌رسد، درحالی‌كه حضرت در كنار گهوارة فرزندش حضرت موسی‌بن‌جعفر ایستاده بود و با او سخن می‌گفت. یعقوب می‌گوید من نشستم تا امام از سخن گفتن با فرزندش فارغ شد، پس برخاستم. امام صادق (ع) به من فرمود: «نزدیك سرورت بیا و او را سلام گوی». من نزدیك گهواره رفتم و به كودك سلام كردم. امام موسی‌بن‌جعفر (ع) از درون گهواره با زبانی فصیح و گویا، سلام را پاسخ گفت و فرمود:

برو و آن نام را كه دیروز بر دخترت نهاده‌ای، تغیر ده، زیرا آن اسم را خدا دشمن می‌دارد.
آنگاه امام صادق(ع) فرمود: «به دستور فرزندم عمل كن تا هدایت یابی». من نیز به دستور آن حضرت عمل كردم و نام دختر یك روزه‌ام را تغییر دادم.8

بنابراین، یكی از صفت‌های برجستة یاران حجّت، امر به معروف و نهی از منكر است. امام صادق (ع) در تفسیر آیة:
الّذین إن مكّنّاهم فی الأرض أقاموا الصّلوة و اتوالزّكوة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و لله عاقبة الامور.

می‌فرماید: برای آل محمد (ع)، مهدی و اصحاب او، خداوند متعال مشارق  و مغارب زمین را به تصرف آنها درآورد و دین را آشكار سازد و خداوند متعال به وسیلة او و یارانش بدعت‌ها و باطل را از بین می‌برد، همچنانكه سفیهان، حق را بمیرانند تا جایی كه اثری از ظلم دیده نشود و امر به معروف و نهی و از منكر خواهند كرد و عاقبت كارها به دست خداست.9


4. ولایت‌مداری اصحاب مهدی (ع)

امامت و رهبری، از اركان دین اسلام و محور و اساس همة كارها، اعم از عبادی و غیرعبادی است. حضرت علی (ع) در این باره می‌فرماید:
و اوـ ابوبكرـ خوب می‌دانست من در گردش حكومت اسلامی، همچون محور سنگ‌های آسیابم ـ كه بدون آن آسیاب نمی‌چرخد. 10

همة اعمال فردی و اجتماعی مردم باید تحت تأثیر امامت باشد. از این رو، ایمان به رهبری، زمینه‌ساز رستگاری مسلمانان است. مسلمانان صدر اسلام با ایمان و اطاعت از رهبری و پیامبر، در مدتی كم از حضیض ذلت به اوج عزت رسیدند، زیرا به فرمان خدا به آنچه پیامبر می‌فرمود، گردن می‌نهادند:

و ما آتاكم الرّسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا.11
بعد از رسول خدا (ع)، پیروان آن حضرت همان عقیده و ایمان را به ائمه اطهار (ع) داشته‌اند و یاران حجت (ع) نیز بیش از همه به امام زمان (ع) ارادت دارند كه این عشق و ایمان، از وجود آن حضرت سرچشمه می‌گیرد.
آنان برای تبرك، دست خویش را به زین اسب امام می‌كشند و بدین‌سان تبرك می‌جویند. 12

انسان خداجو به واسطة عشق به امام، سر از پا نمی‌شناسد، برای اطاعت و اجرای فرمان‌های او شب و روز او را نمی‌شناسد و در راه فرمان‌برداری او مطیع‌تر از یك كنیز نسبت به مولایش است و در هنگام بروز خطر، برای دفاع از وجود او جانش را فدا می‌كند.13

كیست كاشفتة آن زلف چلیپا نشود
دیده‌ای نیست كه بیند تو و شیدا نشود
ناز كن ناز كه دل‌ها همه در بند تواند
غمزه كن غمزه كه دلبر چو تو پیدا نشود
سر به خاك سر كوی تو نهد جان از دست
جان چه باشد كه فدای رخ زیبا نشود 14

این عشق و علاقه میان امام و یارانش، به حدّی به هم گره خورده است كه «آنچه شخص امام بدان وصف شده است، آنان نیز به آن توصیف گشته‌اند. هنگامی كه به طرف مكانی حركت می‌كنند، ترس از آنان، پیشاپیش در دل مردمان می‌افتد. آنان از شمشیر خود در پیكار با دشمنان دین، دست باز نمی‌گیرند تا آنكه خدای تعالی راضی شود و این همه، به سبب آن است كه یاران مهدی(ع)، شیعة كاملی برای مولای خود هستند و افعال و صفاتشان مطابق افعال و صفات امام است».15


5. شجاعت یاران مهدی (ع) و آرزوی شهادت

ترس، از خصلت‌های ناپسند یك انسان، برگرفته از ضعف ایمان، سستی یقین و ناتوانی نفس است. 16

شخصی كه به رحمت الهی و پاداش روز جزا یقین ندارد، همواره در نوعی بیم و هراس بسر می‌برد. ترس از آن دارد كه هر لحظه دفتر عمرش بسته شود و از این دیار كوچ كند، اما شخص باایمان در دنیایی پر از امید به سر می‌برد و در همه مشكلات تكیه‌گاهش خداست و یقین دارد كه «و لله العزة و لرسوله و للمؤمنین»17

با چنین اعتقادی، دلیلی ندارد كه فرد احساس ضعف و ترس كند، بلكه ترس را عار و ننگ و نقصی برای خود می‌داند و برای دوری از آن می‌كوشد:

از ترس بپرهیزید كه مایه ننگ و نقصان است.18

یاران مهدی كه قلبشان لبریز از عشق به خدا و یقین به روز جزا و یاری پروردگار است، از هیچكس هراسی به دل ندارند.

یكی از محك‌هایی كه خداوند با آن افراد راستگو و باایمان را از افراد دروغگو جدا می‌سازد، تمنای مرگ است.19 هر مؤمن دل‌سوخته و عاشق كوی یار، قرب الی‌الله و هم‌نشینی با اولیا را دوست دارد و همواره در تمنای مرگ است.
آتش به جانم افكند شوق لقای دلدار
از دست رفت صبرم ای ناقه پای بردار20

امیرالمؤمنین(ع) در وصف متقیان می‌فرمایند:
اگر نبود اجلی كه برای آنها نوشته شده است، برای لحظه‌ای ارواحشان در كالبد جانشان آرام نمی‌گرفت، از شوق رسیدن به ثواب و ترس از عذاب الهی. 21

اصحاب حجت (ع) كه امام خویش را با معرفت دریافته‌اند، هستی‌شان را در وجود وی فانی می‌بینند و عاشق شهادت در راه او هستند:
همواره شهادت و كشته شدن در راه خدا را آرزو می‌كنند و شعار آنان «یا لثارات الحسین؛ بیایید به طلب خون حسین» است. 22

و زبان حالشان این است:
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی
تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
من ز او جانی ستانم پر بها
او ز من دلقی23 ستاند رنگ رنگ


دل‌های پولادین اما نورانی

از دیگر صفت‌های یاوران مهدی (ع)، قلب قوی و پولادین آنهاست كه از آنها در روایت‌های مختلف به پاره‌ای آهن یاد شده است:
در زمان ظهور حضرت مهدی (ع) پرچم‌های سیاه از جانب شرق خواهد آمد كه بر گرد آنها افرادی هستند با دل‌هایی همچون پاره‌های آهن سخت و محكم.24

در روایتی دیگر هم می‌خوانیم كه قلب‌های آنها حتی سخت‌تر از پاره‌های آهن است:
دل‌های آنها ـ یاران مهدی (ع) ـ از پاره‌های فولاد محكم‌تر است.25

آری پنجرة قلب‌های آنها رو به آسمان معنا گشوده است و دل‌های خویش را به ریسمان الهی پیوند داده‌اند. آنان خانه‌های دل خود را با قندیل‌های ایمان روشن كرده‌اند.26

 اینان با پشتوانه‌‌ای بزرگ از ایمان واقعی به خدا و یقین به روز جزا و هدفی مقدس، همچون مشعل‌هایی فروزانند كه دل‌های استوارشان بسان خدای خویش دل داده‌اند و تنها از او هراس دارند و قلبشان را به یاد او قوت بخشیده‌اند كه « ألا بذكرالله تطمئنّ القلوب» 27.


قدرت جسمانی اصحاب مهدی (ع)

در بسیاری از روایت‌ها قدرت یاران مهدی(ع) را برابر با چهل مرد شمرده‌اند كه این قدرت جسمانی آنها برگرفته از ایمان راسخ به خداوند، یقین به امامت و حقانیت هدف آنهاست. یاوران مهدی(ع) با چنین توانایی جسمی و روحیة عالی می‌توانند ظلم و جور را از صحنة گیتی براندازند.

با این اوصاف، آنها سدّی محكم، نیزه و شمشیری برنده و ركن ركینی هستند كه حضرت لوط (ع) هنگام رویارویی با قوم كافر و منحرف خود، یارانی چون آنها را آرزو می‌كرد و می‌گفت:

ای كاش مرا قوتی و یا پناهگاهی امن و استوار می‌بود كه از شرّ شما محفوظ می‌ماندم.
امام صادق (ع) در تبیین این گفتار فرمود:

این آرزویی است بر قدرت قائم، مهدی(ع) و استواری یارانش كه همان اركان محكم هستند. هر كدام از مردان و یاران مهدی(ع) دارای قدرت چهل مرد هستند. دل‌های آنها از پاره‌های فولاد محكم‌تر است. اگر بر كوه‌ها بگذرند، كوه‌ها در هم فرو می‌ریزند. دست از شمشیرهای خود برنمی‌گیرند تا آنكه خدای تعالی راضی شود.28

تشبیه قلب‌های آنان به پاره‌های آهن یا سنگ، برای تأكید بیشتر به استواری و شهامت آنان و نفی هر گونه ترس و وحشت از قلب‌ها و افكارشان است. بیان امام صادق (ع) به برابری نیروی هر یك با چهل مرد، به معنای محدود كردن این نیرو نیست، بلكه برای نشان دادن میزان بسیار بالای قدرت ایشان است و اشاره به اینكه هر كدام از توان و نیروی فراوانی برخوردارند.29






نوع مطلب : انتظار، 
برچسب ها :


درباره وبلاگ

وقتى سخن از ظهور به میان مى آید احساس دلپذیرى به آدمى دست مى دهد. گویى در فضاى باغى سبز و كنار نهرى جارى نشسته است و به آواز خوش بلبلان گوش مى دهد. آرى
ظهور زیبائى ها و انتشار خوبى ها جان و تن خستگان را نشاط مى بخشد و برق شادى در چشمان امیدواران روشن مى كند.
در این وبلاگ سعی می شود درباره ظهور حضرت مهدى (عج) و آنچه در سایه سار حضور عینى او رخ خواهد داد سخن گوییم
و به تماشاى جمال بى مثالش بى حجاب غیبت مى نشینیم.
امیدوارم از مطالب این وبلاگ در جهت آشنایی بیشتر دیگر هموطنان عزیزم با امام عصر در جامعه بهره ببرید.
التماس دعا
با تشکر

مدیر وبلاگ : منتظر
پیوندهای روزانه
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

كد نوحه

كد مداحی