تبلیغات

كیـمیـای محبـت - وظایف مردم در دوره ى غیبت كبرا
كیـمیـای محبـت
کیمیا،محبت اهل بیت است
خداوند در قرآن كریم مى فرماید:
(أفحسبتم أنّما خلقناكم عبثاً)
آیا گمان كردید كه شما را بیهوده خلق كردیم.
امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ در خطبه اى مى فرمایند:
« واعلموا عباد اللّه انّه لم یخلقكم عبثاً ولم یرسلكم هملا علم مبلغ نعمه علیكم واحصى احسانه إلیكم »(18).
اى بندگان خدا بدانید كه خدا شما را بیهوده خلق ننموده و شما را بى تكلیف رها ننموده است مقدار نعمتهایى كه بر شما ارزانى داشته مى داند و تمام احسانهایش را بسوى شما در حساب دارد (باید عمر گرانمایه ى خود را بیهوده از دست ندهید و متوجه تكالیف خود باشید).
جاى هیچ شك و تردیدى نیست كه انسان با فطرت خدادادى خود در مى یابد كه او ساخته شده ى وجودى است كه با علم و قدرت بى كران او را آفریده و در خلقت او هدفى داشته است; پس موظّف به انجام امورى است كه در راه رسیدن به هدف خالق او را كمك و یارى رساند. انسان مهجور از امام زمان ـ ارواحناه فداه ـ  نیز صاحب چنین فطرتى است و همان ضمیر آگاه، او را بسوى انجام وظایفى سوق مى دهد.
بشرى كه فطرت او دستخوش بازى روزگار و ملعبه ى شیطانها نشده باشد، خود را موظف به تكالیفى در زمان غیبت مى داند; اگر چه زمان، زمان غیبت است ولى خود را رها نمى بیند و فطرتش او را چنین نهیب مى زند كه در این زمان نیز وظایفى تو را است; خواه نسبت به زندگى در این زمان و یا نسبت به وجود امام زمانى كه سبب متصل بین زمین و آسمان و واسطه فیض خالق به خلق است.
در این بحث به قسمتى از تكالیف بندگان در رابطه ى با آن امام رئوف و زمان غیبت او اشاره مى شود; كه امید است با انجام آنها گامى بسوى كمال مطلق برداشته و گوهر وجودمان لایق مقام قرب گردد.
بقیه در ادامه مطلب
 

پذیرش وجود امام زمان ارواحنا فداه
یكى از وظایف شیعیان در زمان غیبت امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ باور داشت وجود آن حضرت بر روى این كره ى خاكى مى باشد. باید از قلب باور داشت كه او هست، زنده است و بر روى همین زمینى كه قدم مى گذاریم، زندگى مى كند و همیشه منتظر فرمان پروردگار در بیرون آمدن از جهان غیبت و قیام بر علیه جور و ستم مى باشد; البته بدین مطلب در روایات تصریح شده كه به نمونه اى از آنها اشاره مى شود.
مرحوم صدوق در كتاب كمال الدین مى نویسد: یكى از نوادگان احمد بن اسحاق قمى كه از برجستگان و شایستگان شیعه است، مى گوید: نامه اى از آقاى مان حضرت عسكرى  ـ  علیه السلام  ـ به احمد بن اسحاق كه نماینده ى آن حضرت بود رسید كه به خط مبارك خود چنین مرقوم داشته بود:
« وُلد لنا مولود، فلیكن عندك مستورا وعن جمیع الناس مكتوما، فانّا لم نُظهر علیه إلاّ الأقرب لقرابته والولی لولایته، حببنا إعلامك لیسرّك اللّه به مثل ما سَرَّنا به والسلام »(19).
خداوند ما را پسرى عنایت فرموده است، این رازیست كه باید نزد تو بماند و از بیدادگران پوشیده داشته شود ما این راز بزرگ را جز به نزدیكترین بستگان و شایسته ترین دوستان آشكار نكردیم، دوست داشتیم تو نیز آن را بدانى تا خدا شما را بدان شاد گرداند، چنانچه ما بدان شاد شدیم ».
و نیز در همان كتاب نقل مى كند: گروهى كه چهل نفر بوده و از دوستداران خاندان وحى بودند، مى گویند: براى دیدار حضرت عسكرى ـ علیه السلام ـ به بیت رفیع امامت شتافتیم، پس از ورود و تبادل سخنان عادى، حضرت عسكرى ـ علیه السلام ـ  فرزند گرانمایه اش حضرت مهدى ـ ارواحنا فداه ـ را در خانه خویش به ما نشان داد و فرمود:
« هذا إمامكم من بعدی وخلیفتی علیكم، اطعیوه ولا تتفرّقوا من بعدی فی أدیانكم فتهلكوا، اما إنّكم لا ترونه بعد یومكم هذا ».
این پیشواى راستین شما پس از من و جانشین من در میان شماست، از او فرمانبردارى كنید و پس از من در دین پراكنده نشوید، كه نابود خواهید شد و آگاه باشید كه شما پس از این او را به طور آشكار در جامعه ى خود نمى بینید.
البته وجود امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ از بدیهیات مكتب تشیع است كه منكر وجود او خارج از مذهب خواهد بود. لیكن ما از باب تیمّن به كلام معصوم این دو نمونه را ذكر نمودیم، اگر چه روایات مهدى آل محمد ـ علیهم السلام ـ نزد شیعه و سنى به تواتر مى رسد. از این رو به دوستان آن حضرت عرض مى كنیم كه اعتقاد به وجود آنحضرت امرى خطیر و راه ورود به عالم نور است چرا كه او ریسمان متصل به خداوند و باب حاجت به سوى اوست.
دانشمندان شیعه از زمان حضور اهل بیت ـ علیهم السلام ـ تا به امروز كوشیده اند معارف الاهى بویژه آنچه پیرامون مقام والاى اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و معرفت آن ذوات مقدسه است، را بدقت جمع آورى كرده و در اختیار تشنگان زلال معرفت قرار دهند; و البته تمام كوشش خود را نیز در این باره نموده اند، كه خداوند بهترین پاداش ها را به آنها مرحمت فرماید. و بر ماست تا با مراجعه به این كلمات نورانى، قلب خود را ظرف معرفت آن انوار تابناك قرار دهیم، كه راه معرفت خدا، همان طریق معرفت امام زمان ـ علیه السلامـ  است; در این باره امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ مى فرمایند:
« معرفتی بالنورانیة معرفة اللّه عزّوجل ومعرفة اللّه عزّوجل معرفتی بالنورانیّة »
شناخت نورانیت من همان معرفت اللّه است و معرفت اللّه شناخت من به نورانیت است.
البته در صدد بیان معارف نیستیم، بلكه تنها به روایتى از میان انبوه احادیث این بخش اشاره مى كنیم تا ارزش تحصیل معرفت امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ اندكى معلوم شود.
از رسول گرامى اسلام ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ نقل شده است كه درباره ى شناخت امام معصوم زمان چنین فرموده اند:
من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیة(21).
هر كس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، چون مردم زمان جاهلیت بر كفر مرده است.
قابل توجه آن است كه این روایت از معدود روایاتى است كه سنى و شیعه بر آن اتفاق داشته و در حد تواتر آن رانقل كرده اند.
حال مى پرسیم: این امام كیست كه در هر زمان حضور دارد؟
این امام كیست كه عدم شناخت او موجب جاهلیت و كفر و شرك مى شود؟ آیا آنان كه او را نمى شناسند، غیر مسلمانانند یا برخى از مسلمانان؟!!
پاى بندى به تعالیم اسلام
قال اللّه تعالى: (قل إن كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی یحببكم اللّه)(22).
اى پیغمبر به ایشان بگو: اگر خدا را دوست دارید پس مرا اطاعت كنید تا خدا شما را دوست بدارد.
آرى آنان كه خدا را دوست دارند و دوستى او را بر خود واجب مى دانند، باید بدنبال دستورات شریعت باشد. پاى بندى به تعالیم اسلام یكى از وظائف مهم بندگان خدا در زمان غیبت است باید براى پیروى از پیامبر خدا ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ بدنبال یادگیرى تعالیم اسلام بود و پس از یادگیرى بدان پاى بند بوده، چرا كه آنچه باعث محروم شدن مؤمنان از دیدار جمال بى مثال حضرت بقیّة اللّه الاعظم ـ ارواحنا لتراب مقدمه الفداه ـ گشته همین كم توجهى نسبت به تعالیم دینى و زیر پا گذاشتن دستورات الاهى است; چنانكه خود آنحضرت در توقیع شریف خود به شیخ مفید به این مهمّ اشاره فرموده اند:
ولو انّ أشیاعنا ـ وفّقهم اللّه لطاعته ـ على اجتماع من القلوب فی الوفاء بالعهد علیهم، لما تأخّر عنهم الیمن بلقائنا، ولتعجّلت لهم السعادة بمشاهدتنا على حق المعرفة وصدقها منهم بنا! فما یحسبنا عنهم إلاّ ما یتّصل بنا ممّا نكرهه ولا نؤثره منهم. واللّه المستعان وهو حسبنا ونعم الوكیل وصلاته على سیّدنا البشیر النذیر محمّد وآله الطاهرین وسلّم(23).
اگر پیروان ما ـ كه خداى آنان را در فرمانبردارى خویش توفیق ارزانى بدارد ـ براستى در راه وفاى به عهد و پیمانى كه بر دوش دارند، همدل و یكصدا بودند هرگز خجستگى دیدار ما از آنان به تأخیر نمى افتاد و سعادت دیدار ما ـ دیدارى بر اساس عرفان و اخلاص از آنان نسبت به ما ـ زودتر روزى آنان مى گشت از این رو (باید بدانند كه) جز برخى رفتار ناشایسته ى آنان كه ناخوشایند ما است و آن عملكرد را زیبنده ى اینان نمى دانیم، عامل دیگرى ما را از آنان دور نمى دارد. خداوند ما را در یارى بسنده و نیك، كارساز است و درود او بر سالار بشارت دهنده و انذاركننده محمّد صلّى اللّه علیه وآله و خاندان پاكش باد.
قال أبو عبداللّه ـ علیه السلام ـ : انّ لصاحب هذا الأمر غیبة فلیتّق اللّه عبد عند غیبته ولیتمسّك بدینه.
همانا براى صاحب این امر غیبتى است پس باید كه بنده تقواى الهى پیشه سازد هنگام غیبتش و به دین خدا چنگ زند.
صبر و شكیبایى
اى عزیز! خداوند بندگان خود را در دنیا به انواع بلاها امتحان مى كند و امتحان از سنّت هاى پروردگارست تا خوب از بد جدا شود و پاك از خبیث متمایز گردند.
قال امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ : أیّها النّاس انّ اللّه تعالى قد أعاذكم من أن یجور علیكم ولم یعذكم من أن یبتلیكم.
اى مردم خداوند شما را پناه داده از این كه بر شما ستم روا دارد ولیكن از امتحان كردن شما امان نداده است. و انسانها را امر كرده به صبر در مقابل آن ابتلاءات و امتحان ها.
قال الرضا ـ علیه السلام ـ ما أحسن الصبر وانتظار الفرج امّا سمعت قول اللّه عزّ وجلّ (وارتقبوا انّی معكم رقیب) وقوله عزّ وجلّ (فانتظروا إنّی معكم من المنتظرین) فعلیكم بالصبر فإنّه انّما یجیء الفرج على الیأس وقد كان الذین من قبلكم أصبر منكم.
امام رضا ـ علیه السلام ـ فرمودند: چقدر صبر كردن و انتظار فرج نیكوست، آیا نشنیده اى قول خداى عزّ وجلّ را كه (امیدوار باشید كه من نیز همراه شما دیده براهم.) و قول خدا (منتظر باشید كه من نیز با شما منتظرم.) پس بر شما باد به صبر پس همانا فرج بعد از یأس مى آید و قبل از شما انسانهایى بودند كه صبورتر و شكیباتر از شما بودند. البته صبر در زمان غیبت چهره هاى گوناگونى دارد; از آن جمله صبر بر طول غیبت كه مبادا انسان از كسانى قرار گیرد كه در اثر طول غیبت قلبهایشان را قساوت گرفته و در دین خود به شك افتادند; و همچنین صبر بر آنچه كه از سوى دشمنان بر مؤمنان وارد مى شود، اعمّ از آزار و تمسخر و افتراء. و نیز صبر بر انواع بلاها كه در آیه ى شریفه ى
(ولنبلونّكم بشیء من الخوف والجوع ونقص من الأموال والأنفس والثّمرات).
همانا شما را محك خواهیم زد با ترس و گرسنگى و نقصان اموال و مرگ و كم حاصلى درختان.
به آنها اشاره شده است كه امام صادق ـ علیه السلام  منظور از خوف را بیان نموده است كه خوف از خلفاى بنى عباس در آخر سلطنتشان و گرسنگى را به بالا رفتن قیمت مایحتاج انسان و نقص در اموال را به كساد تجارت و كمى سود، و نقص در انفس را به مرگ نا بهنگام و نقص در ثمرات را به كمى محصولات. و خلاصه آنكه مؤمن باید در همه ى این امتحانها صبر كند و آنچه كه نزد خداست براى او بهتر است.
خود سازى
البته پاكسازى نفس از صفات زشت و مزیّن كردن آن به اخلاق پسندیده امرى واجب در هر زمان ست; لیكن بیان این امر به عنوان وظیفه در زمان غیبت بدین جهت است كه بهره گیرى از انوار آن امام عزیز و درك فضیلت هم صحبتى و قرب و نزدیكى او و همچنین ورود به حلقه ى یاران آنحضرت ارتباطى تنگاتنگ با این مسأله دارد.
مرحوم نعمانى در كتاب غیبت حدیثى نقل مى كند كه امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود:
من سرّه أن یكون من أصحاب القائم، فلینتظر ولیعمل بالورع ومحاسن الأخلاق وهو منتظر فإن مات وقام القائم ـ علیه السلام ـ بعده، كان له من الأجر مثل أجر من أدركه، فجدّوا وانتظروا، هنیئاً لكم أیّها العصابة المرحومة(28).
كسى كه دوست دارد و خشنود مى شود از اینكه از یاران قائم ـ علیه السلام ـ باشد، پس باید منتظر باشد و در اعمال خود ورع و تقوى پیشه سازد و خود را مزیّن به اخلاق پسندیده بنماید در حالى كه منتظر است پس اگر بمیرد و قائم ـ علیه السلام ـ بعد از او قیام نماید اجر و پاداش همان كسى را دارد كه آنحضرت را درك كرده است پس كوشش كنید و منتظر باشید، گواراى وجودتان باشد سعادت و خوشبختى دو جهان، اى گروهى كه همواره مورد رحمت پروردگارید.
سخن در این باره بسیار است كه البته جان كلام در این مقام آن است كه انسان از اعمال خود غافل نبوده و همیشه متوجه این نكته باشد كه امامى كه از دیده ى او غایب است، همیشه او را ناظر بوده و او هرگز چشم از بندگان بر نمى گیرد. همچنین مراقب خود باشد و به حساب نفس خویش رسیدگى نماید قبل از اینكه به حساب او رسیدگى شود كه امام موسى بن جعفر ـ علیه السلام ـ فرمودند:
لیس منا من لم یحاسب نفسه فى كل یوم...
از ما نیست كسى كه به حساب اعمال خود هر روز رسیدگى ننماید.
باید متوجّه بود كه خداوند، امام زمان ـ علیه السلام ـ را شاهد بر خلق خود قرار داده و آنحضرت از اعمال و گفتار و كردار و حتى آنچه در قلب آنان مى گذرد، آگاه است.
  اظهار محبّت
دیگر از وظائف منتظران این است كه محبت خود را به امام ـ علیه السلام ـ اظهار نمایند و این از علائم محبّت شخص منتظر به امام زمان است. مرحوم كلینى در كافى از حضرت صادق ـ علیه السلام ـ حدیثى نقل مى كند كه آنحضرت مى فرمودند:
ما من شیء أحبّ إلى اللّه من اخراج الدراهم إلى الامام وانّ اللّه لیجعل له الدرهم فی الجنّة مثل جبل أحد ثمّ قال انّ اللّه تعالى یقول فی كتابه (من ذا الّذی یقرض اللّه قرضاً حسناً فلیضاعفه له اضعافاً كثیرة) قال: هو واللّه فی صلة الامام خاصة.
چیزى عزیزتر نزد خداوند از آن نیست كه درهمى را به امام برسانى و خداوند آن درهم را در بهشت مانند كوه احد بزرگ مى نماید. سپس فرمود: خداوند در كتابش مى فرماید: چه كسى است كه به خداوند قرض نیكو دهد و او آن را چند برابر كند سپس فرمود: به خدا سوگند كه آن تنها بذل كردن بر امام است.
در این زمان نیز كه دست رسى به محضر آن حضرت براى هر كس امكان پذیر نیست، مال خود را به مصرفى برساند كه مى داند رضاى امام ـ علیه السلام ـ در آن است مثل اینكه به خوبان از دوستان آن حضرت بدهد  ـبه قصد آن حضرت ـ و این معنا در روایات نیز آمده است: ابن قولویه در كامل الزیارات روایتى از حضرت كاظم ـ علیه السلام ـ نقل كرده است:
هر كس نمى تواند ما را زیارت كند یكى از دوستان صالح ما را زیارت كند كه ثواب زیارت ما را برده است و هر كس نمى تواند بر ما احسان كند بر یكى از دوستان صالح ما احسان كند كه ثواب احسان بر ما را برده است.
این روایت از امام رضا ـ علیه السلام ـ نقل شده است.
دعا
دیگر از تكالیف شیعیان هنگام غیبت امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ دعا براى حفظ آن حضرت از شرّ دشمنان و تعجیل در امر فرج و ظهور او مى باشد; كه این خود نوعى اظهار محبت و خضوع به پیشگاه مقدس او است. چرا كه خداوند اگر چه عهده دار حفظ آن حضرت بوده و وعده داده تا او را بر دشمنانش پیروز سازد و البته پوشیده نیست كه یكى از آثار مهم این گونه دعا كردن باز شدن درهاى اجابت براى دیگر دعاهاست، كه با كردار نادرست آن را بر روى خود بسته ایم. لیكن در سرعت بخشیدن و آماده سازى و فراهم آمدن زمینه هاى ظهور آن حضرت سهم بسزایى داشته و حتى در سلامت و امنیت دوستان او ـ كه سلامت اوست ـ تأثیر جدى دارد.
این نكته را سید بن طاووس در فلاح السائل متعرّض شده است. و در كتاب اقبال سخنى زیبا آورده است:
« ومن وظائف كل لیلة أن یبدأ العبد فی كل دعاء مبرور ویختم فی كل عمل مشكور بذكر من یعتقد أنّه نائب اللّه جلّ جلاله فی عباده وبلاده وانّه القیّم بما یحتاج إلیه هذا الصائم من طعامه وشرابه و غیر ذلك من مواده من سائر الأسباب التی هی متعلقة بالنائب عن ربّ الأرباب ».
و از وظیفه هاى هر شب آنكه بنده خدا در هر دعاى خیر و عمل مستحب آغاز كند به ذكر كسى را كه معتقد است او جانشین خدا در بین بندگان و بر روى زمین ست و عهده دار احتیاجات اوست، چون خوراك و... دیگر مسائل كه مربوط به جانشین خداوندست ...
حال به برخى از ادعیه مربوط به امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ كه دستور به خواندن آنها داده شده است; اشاره مى كنیم. شما مى توانید به بخش نیایش مراجعه كرده و آن را قرائت نمائید.
1) اللّهمّ كن لولیّك الحجة بن الحسن . . .(33).
2) اللّهمّ ادفع عن ولیّك وخلیفتك . . .
3) اى سامع كل صوت اى جامع كل فوت اى بارئ كل نفس بعد الموت . . .
4) أنت اللّه لا إله إلاّ أنت الأول والآخر والظاهر والباطن . . .
5) اللّهمّ صلّ على محمّد سید المرسلین وخاتم النّبیّین . . .
6) اللّهمّ إنّی أسألك ولم یسئل مثلك أنت موضع مسألة السائلین . . .
اى عزیز! از دعا نمودن بر امام زمان خود با این دعاها غافل مشو; بویژه دعاى سوم و چهارم و ششم زیرا كه گنجهایى از معارف آن حضرت در آن هاست كه در سایه حضور قلب و توجه بر روى تو در خواهد گشود.
اظهار اندوه
دیگر از كارهایى كه رسم ادب و شیوه اظهار محبت خالصانه است، همگامى و همراهى در مصیبتهاست; كه مى بایست در رنجها و غمها نیز شریك اندوه آن امام غریب بود; براى توضیح مطلب به برخى از رنجها و مصیبتهاى آن غریب فاطمه ـ علیها السلام ـ اشاره مى كنیم تا شاید دلهاى زنگار گرفته از گناه مان بیدار گشته و به نور آن امام جلا یابد:
او كه خورشید عالم تاب است پرده هاى غیبت بر چهره اش افتاده و مانع پرتو زیباى جمالش شده است; او كه پدر دل سوز هستى است، جور زمانه او را از فرزندان محروم ساخته و هر لحظه فریاد و ضجه ى عزیزى در گوشش طنین مى افكند. آرى مهموم بودن به خاطر مستور بودن آن حضرت و محجوب بودن ما از دیدار جمال دل آراى آن یادگار الاهى و دسترسى نداشتن به ساحت مقدس آن گنجینه ى علم نامتناهى است و منشأ این اندوه شناخت و احسان بى نهایت اوست. چرا كه اگر كسى شناختى حتى در حدّ استعداد خود به آن وجود پیدا كند، ناخودآگاه محبّت او هم چون معرفتش زیاد شده تا آنجا كه او را از خود بیشتر دوست مى دارد، چنانكه رسول خدا ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ به این مقام اشاره فرموده اند:
« لا یؤمن عبد حتّى أكون أحبّ إلیه من نفسه وأهلی أحبّ إلیه من أهله وعترتی أحبّ إلیه من عترته، وذاتی أحبّ إلیه من ذاته »
هرگز بنده اى به ایمان نایل نمى شود تا اینكه مرا بیش از خود و خاندانم را بیش از خانواده خود و اهل بیتم را بیش از اهل بیت خود و ذات من را از ذات خود بیشتر دوست دارد.
و اگر كسى جرعه نوش محبّت امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ شده و دل در دام عشق او گرفته كرده باشد، به یقین در فراق او غمگین خواهد بود; تا آنجا كه خواب از چشمان او ربوده شده و لذّتها در نزد او ذلت خواهند بود. و صبح و شام در هجرانش گریه مى كند. كه گوارا باد بر عاشقانش این وصل مدام.
در فرازهایى از دعاى ندبه این حالت به تصویر كشیده شده است:
لیت شعری أین استقرت بك النوى،
عزیز علیّ أن أرى الخلق ولا ترى
بنفسی انت من مغیّب لم یخل منّا،
بنفسی انت من نازخ ما نزخ عنّا،
هل من معین فاطیل معه العویل والبكاء
و این ناله هاى برخاسته از هجران حكایت آتشفشانى در نهاد منتظر دارد.
دیگر آنكه رداى زیباى خلافت و سلطنت بر عالم ـ كه تنها بر قامت آن حضرت زیباست و هیچ كس جز او سزاوار و شایسته ى این لباس نیست ـ در دست دنیا طلبان به میراث مى رود.
از دیگر سوى آن حضرت با علم به همه ى بى عدالتى ها و ظلم ها و تحریف ها و تضییع حقوق بندگان و رشد باطل ها اظهار حقّ خود ـ به خاطر ترس از ظالمین ـ نمى نماید; و در طول این زمان طولانى غیبت تنهاى تنها یا با برخى از نزدیكان مخصوص خود در بیابانها و نقاط دوردست سیر مى كند، تا چه وقت اذن ظهور به او داده شود.
قال الامام الباقر ـ علیه السلام ـ :
« ما من عید للمسلمین أضحى ولا فطر إلاّ وهو یجدد اللّه لآل محمّد ـ علیهم السلام ـ فیه حزنا، قلت ولِمَ؟ قال: انّهم یرون حقهم فی أیدی غیرهم »
امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمودند: هیچ عید قربان و فطرى نمى گذرد مگر نكه حزن آل محمّد تكرار مى شود! سؤال شد: چرا؟ فرمود: زیرا حق خود را در دست دیگران مى بینند. و این حكایت از رأفت ایشان نسبت به خلق خدا دارد كه سامان امر آنان در پرتو حكومت عدل جهانى ست.
شیعیان حقیقى امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ كه این مصیبت را به خوبى دریافت كرده و با قلب مقدس او همراهند، هرگز جامه ى غم و اندوه از قلبشان رخت بر نمى بندد.  
دیگر از علل مهموم بودن براى امام مهدى ـ عجل الله فرجه ـ در زمان غیبت و هجران آن است كه راه و روش صحیح در هیچ یك از شؤون زندگى انسان قابل شناخت نیست; چرا كه راهنما مهجور و دزدان ترك تاز و چوپانان این گله از ترس گرگان خون آشام مهر سكوت بر لب زده و دم فرو بسته اند; اگر چه برخى از زعیمان امت نیز خود در اثر دورى از هادى كامل دچار تزلزل و انحراف گشته و این غم افزایى دو چندان است. در این خصوص به این حدیث زیبا توجه كنید:
سدیر مى گوید: ـ با برخى از یاران ـ خدمت امام صادق ـ علیه السلام ـ رسیدیم، در حالى كه آن روز از اعیاد بود لیكن بر خلاف انتظار امام را دیدیم كه لباسى خشن بر تن كرده و بر مصلاى خود نشسته و مى گرید و مى سوزد و مى نالد به گونه اى كه مادرى فرزند از كف داده است. عقل از سرهامان پرید و . ..از علت گریه آن حضرت پرسیدیم: فرمود: در كتاب جفر تأمل كردم و ولادت و غیبت او و به طول انجامیدن آن و درازاى عمر آن عزیز و به زحمت افتادن مؤمنان در آن هنگام و هیجان طوفان تردیدها و شبهه ها در دلهاى ایشان . . .(41) مى بینیم كه امام ـ علیه السلام ـ چگونه محزون از انحرافات و شبهاتى ست كه در اثر طولانى شدن غیبت امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ حاصل مى شود(42).  
عبادت به نیابت
از قدیم الایام بین شیعه مرسوم بوده كه براى تقرّب بسوى خدا، از جانب امامان خود حجّ بجا مى آورند و دلیل بر رجحان و استحباب این عمل، غیر از این كه این كار خود نیكى و اظهار محبّت نسبت به امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ است و در روایات بدان امر شده است; احادیثى نیز در این باره آمده است:
عن ابن مسكان عن أبی عبداللّه ـ علیه السلام ـ قال: قلت له الرجل یحجّ عن آخر، ما له من الأجر والثواب؟ قال ـ علیه السلام ـ : للّذی یحجّ عن رجل أجر وثواب عشر حجج
ابن مسكان مى گوید: به امام صادق عرض كردم: شخصى از جانب دیگرى حجّ بجا مى آورد، آیا براى او ثوابى هست؟ حضرت فرمودند: براى كسى كه از جانب برادر مؤمن خود حجّ بجا بیاورد ثواب 10 حج دیگر مى باشد. از این نمونه روایات معلوم مى شود كه استحباب حجّ از امام و پیشواى مؤمنان نه تنها فضیلت دارد كه حتماً بیش از یك مؤمنین ثواب خواهد داشت.
و نیز مستحب است كه انسان نماز بخواند و ثواب آنرا هدیه به یكى از ائمه هدى ـ علیهم السلام ـ و ما در اینجا نماز هدیه اى را ذكر مى كنیم; امید است مؤمنان با اهداى آن به حضرتش نزدیكتر شده و زمینه ساز ظهور و فرج آنحضرت باشند.
فی جمال الاسبوع: انّه یصلی العبد فی یوم الجمعة ثمانی ركعات، أربعاً یهدى إلى رسول اللّهـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ وأربعاً إلى فاطمة ـ سلام اللّه علیها ـ ویوم السبت أربع ركعات یهدى إلى أمیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ ثمّ كذلك كل یوم إلى واحد من الأئمّة ـ علیهم السلام ـ إلى یوم الخمیس أربع ركعات یهدى إلى جعفر بن محمّد الصادق ـ علیهما السلام ـ ثمّ الجمعة أیضاً ثمانی ركعات أربعاً یهدى إلى رسول اللّه ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ وأربع ركعات یهدى إلى فاطمة ـ علیها السلام ـ ثمّ یوم السبت أربع ركعات یهدى إلى موسى بن جعفر ـ علیه السلام ـ كذلك إلى یوم الخمیس أربع ركعات یهدى إلى صاحب الزمان ـ علیه السلام ـ.
در كتاب جمال الاسبوع آمده است: نماز بخواند، و شروع كند از روز جمعه; 8 ركعت نماز بخواند، 4 ركعت هدیه به رسول خدا ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ و 4 ركعت به حضرت زهرا ـ سلام اللّه علیها ـ هدیه نماید، روز شنبه نیز 4 ركعت هدیه كند به امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ ، روز یكشنبه 4 ركعت امام حسن مجتبى ـ علیه السلام ـ ، روز دوشنبه 4 ركعت هدیه به امام حسین ـ علیه السلام ـ ، روز سه شنبه 4 ركعت امام سجاد ـ علیه السلام ـ روز چهارشنبه 4 ركعت هدیه براى حضرت باقر ـ علیه السلام ـ روز پنجشنبه 4 ركعت امام صادق ـ علیه السلام ـ و روز جمعه 8 ركعت، 4 ركعت هدیه به رسول خدا و 4 ركعت هدیه به فاطمه ى زهراء ـ علیها السلام ـ و روز شنبه 4 ركعت هدیه به موسى بن جعفر ـ علیه السلام ـ روز یكشنبه 4 ركعت هدیه به حضرت رضا ـ علیه السلام ـ روز دوشنبه 4 ركعت هدیه به حضرت جواد ـ علیه السلام ـ روز سه شنبه 4 ركعت حضرت هادى ـ علیه السلام ـ روز چهارشنبه 4 ركعت هدیه به حضرت امام حسن عسكرى ـ علیه السلام ـ و روز پنجشنبه 4 ركعت هدیه به حضرت صاحب الزمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف ـ و مابین هر دو ركعت نماز این دعاء را بخواند.
اللّهمّ أنت السلام ومنك السلام وإلیك یعود السلام، حیِّنا ربّنا منك بالسلام اللّهمّ انّ هذه الركعات هدیّة منی إلى فلان بن فلان (بجاى فلان بن فلان نام امام یا پیغمبر یا فاطمه زهرا ـ سلام اللّه علیها ـ را ببرد مثلاً على بن ابیطالب و یا حسن بن على) فصلِّ على محمّد وآل محمّد وبلّغه إیّاها، واعطنی أفضل أملی ورجائی فیك وفی رسولك صلواتك علیه وآله
و سپس هر دعایى خواستى به درگاه پروردگار عرضه دار.  
استمداد و استغاثه
این در نهاد بشرى است كه همواره در ناهنجارى ها و یا برخورد با دشمنان به بزرگ خویش پناهنده شود. و از این روست كه اهل ولا نیز همیشه و هر جا در امور مهمّ خود استغاثه به ائمّه ى طاهرین ـ علیهم السلام ـ مى جویند; چرا كه آنان همواره بجا آورنده ى خواسته ها و پناه دهنده ى بى پناهان بوده اند.
بنابر آنچه از روایات معلوم مى شود امام زمان ـ علیه السلام ـ پناه بى پناهان است و فریادرس بیچارگان. آرى; هرگز كسى نبوده كه بر دامن مهرش درآویخته و ریسمان لطفش را دست یازیده و از امداد و احسان بى پایانش بهره ها نبرده است. پس دورى از چنین ساحلى و روى تافتن از این باغستان حسرتى كه بى اندازه و افسوسى بس دراز در پى خواهد داشت.
قال الراوى كتبت إلى أبی الحسن ـ علیه السلام ـ انّ الرجل یحبّ أن یفضى إلى امامه ما یحبّ أن یفضى إلى ربّه قال فكتب ـ علیه السلام ـ : إن كانت لك حاجة فحرّك شفتیك فانّ الجواب یأتیك.
راوى مى گوید: به امام هادى ـ علیه السلام ـ نوشتم: كسى مى خواهد حاجتهاى خود را به امامش برساند، همانطور كه دوست دارد حاجتهاى خود را به پروردگارش باز گوید. امام ـ علیه السلام ـ در جواب مرقوم فرمودند: اگر براى تو حاجتى است پس كافیست دو لب خود را حركت دهى ـو ما را صدا بزنى و حاجتت را از ما بخواهى ـ پس همانا جوابت داده خواهد شد.
آب در كوزه و ما تشنه لبان مى گردیم
یار در خانه و ما گرد جهان مى گردیم
و لذا فرموده اند: نعیم در آیه ى شریفه ى:
(ولتسئلنّ یومئذ عن النعیم)  ولایت امیر مؤمنان و اولاد معصوم اوست كه از آن سؤال خواهد شد.
  قیام به هنگام شنیدن اسم مبارك
دیگر از امورى كه نه تنها وظیفه بلكه مقتضاى ادب و احترام نسبت به ساحت قدس ولى الله الاعظم امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ است، آنكه هنگام یاد نام مقدس « قائم » از جاى برخاسته و دست بر سر نهاده و تواضع و احترام به جاى آورده شود و این چیزى ست كه در احادیث نیز بدان سفارش شده است، بنگرید:
سئل الصادق  ـ  علیه السلام ـ عن سبب القیام عند ذكر لفظ القائم من ألقاب الحجّة. قال: لأنّ له غیبة طولانیة ومن شدة الرأفة إلى أحبته، ینظر إلى كل من یذكره بهذا اللقب المشعر بدولته والحسرة بغربته ومن تعظیمه أن یقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولى الجلیل إلیه بعینه الشریفة، فلیقم ولیطلب من اللّه جلّ ذكره تعجیل فرجه.
از حضرت صادق ـ علیه السلام ـ درباره ى علت ایستادن هنگام یاد شدن نام « قائم » كه از القاب حجت ـ ارواحنا فداه ـ است سؤال شد؟ امام ـ علیه السلام ـ فرمود: همانا او ـ امام زمان ارواحنا فداه ـ را غیبتى طولانى است و از بسیارى محبت و رأفت نسبت به دوستان خود، نظر مى كند بر هر یك از آنان كه او را با این نام بخواند، چرا كه این نام یادآور شكوه دولت او و افسوسى بر غربت اش خواهد بود. و از رسوم ادب اینكه غلام هنگام نظر انداختن مولاى بزرگوار خود، بایستد و خضوع كند و از خداوند فرج و ظهور او را تمنا دارد. این زیبا حدیث كه از امام صادقان روایت شد خود حكایت از نكته اى بس ژرف و سترگ دارد و آن این كه چون قائم آل محمد ـ علیهم السلام ـ شخصیتى فرا زمانى دارد و مخصوص دوران پس از تولد خویش نیست و در زمان دیگر امامان و بلكه پیامبران گذشته و حتى ما قبل از خلقت عالم حضورى آگاه داشته است; این سنت و شیوه ى دوستان اهل بیت ـ علیهم السلام ـ حتى در زمان امام صادق ـ علیه السلام ـ بوده است; كه راوى از علت این رسم و ادب جویا مى شود.
وروی عن الرضا ـ علیه السلام ـ فی مجلسه بخراسان انه قام عند ذكر لفظة القائم ووضع یدیه على رأسه الشریف وقال اللّهمّ عجّل فرجه وسهل مخرجه ـ وذكر من خصائص دولته ـ
و نیز از حضرت رضا ـ علیه السلام ـ نقل شده است كه در مجلس خود در خراسان هنگامى كه از قائم یاد نمود، ایستاد و دستها را بر سر نهاد و فرمود: پروردگارا فرجش را باز رسان و ظهورش را آسان گردان ـ و سپس به برخى ویژگى هاى حكومت او پرداخت ـ. مى بینید كه حجت خدا كه خود پدر بزرگوار قائم ـ علیه السلام ـ است این چنین رسم ادب بجاى مى آورد و او كسى است كه هرگز كارى را به گزاف نكرده است.




نوع مطلب : انتظار، 
برچسب ها :


درباره وبلاگ

وقتى سخن از ظهور به میان مى آید احساس دلپذیرى به آدمى دست مى دهد. گویى در فضاى باغى سبز و كنار نهرى جارى نشسته است و به آواز خوش بلبلان گوش مى دهد. آرى
ظهور زیبائى ها و انتشار خوبى ها جان و تن خستگان را نشاط مى بخشد و برق شادى در چشمان امیدواران روشن مى كند.
در این وبلاگ سعی می شود درباره ظهور حضرت مهدى (عج) و آنچه در سایه سار حضور عینى او رخ خواهد داد سخن گوییم
و به تماشاى جمال بى مثالش بى حجاب غیبت مى نشینیم.
امیدوارم از مطالب این وبلاگ در جهت آشنایی بیشتر دیگر هموطنان عزیزم با امام عصر در جامعه بهره ببرید.
التماس دعا
با تشکر

مدیر وبلاگ : منتظر
پیوندهای روزانه
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

كد نوحه

كد مداحی