تبلیغات

كیـمیـای محبـت - ویژگی های غیبت کبری(قسمت 2)
كیـمیـای محبـت
کیمیا،محبت اهل بیت است
امتحانهاى سخت و جان فرسا
یكى از ویژگیهاى بارز دوران غیت كبرا سختى و پیچیدگى رویدادهاست; در این مدت طولانى است كه بزرگترین مرحله ى آزمایش و امتحان و سنجش ایمان و عمل بندگان فرا مى رسد تا معلوم گردد كه در خلال این روزگاران ـ كه هر بامداد خورشید از كرانه ى افق شرقى سر بر آورده و بر سراسر صحنه هاى زندگى مردمان مى تابد ـ اهل قرون و اعصار در هر نقطه اى از جهان چگونه عمر خویش را سپرى كرده اند و از هستى خویش چگونه استفاده مى برند و چه نتیجه اى مى گیرند و افراد و اشخاص و دسته ها و مردم در برابر وظیفه ى دینى و انسانى خود چه مى كنند.
و البتّه در این زمان كه منجى بشر و امام زمان در پرده ى غیبت به سر مى برد حركت كردن در مسیر حقّ و حقیقت در عین سهولت و آسانى، كاریست بس دشوار. سهل و آسان است به اعتبار نفس راه، چرا كه راه حق روشن تر از خورشید است و بس دشوار است از جهت عمل و بكار بردن دانسته ها با وجود عوامل خارجى كه در زمان غیبت در اثر چیرگى هواهاى نفسانى و وساوس شیطانى بوجود مى آید و باید دانست كه طبق آیه ى سوره ى عنكبوت مؤمنین در معرض امتحان هستند تا راستگو از دروغگو معلوم شود كه دو صد گفته چون نیم كردار نیست.
(بسم اللّه الرحمن الرحیم الم أحسب النّاس أن یتركوا أن یقولوا آمنّا وهم لا یفتنون)
كسانى كه مى گویند ما ایمان آورده ایم 

بقیه در ادامه مطلب
آیا گمان مى كنند به حال خودشان واگذارده مى شوند و امتحان نمى شوند بله امتحان مى شوند آنهم چه امتحانى.
معمر بن خلاّد مى گوید: امام ابو الحسن ـ علیه السلام ـ این آیه را تلاوت فرمودند و به من فرمودند: این فتنه چیست؟ عرض كردم فتنه در دین است حضرت فرمودند:
یفتنون كما یفتن الذهب ثمّ قال: یخلصون كما یخلص الذهب
آن گونه كه طلا را در بوته قرار داده و با تیزاب ناخالصى ها آنرا از بین مى برند شما هم آنچنان امتحان مى شوید كه خالص شما از ناخالص شما جدا شود.
و این امتحان تا زمان ظاهر شدن خود آنحضرت به شدّت خود باقى است حضرت صادق ـ علیه السلام ـ فرمودند:
وانّ من أعظم البلیّة أن یخرج إلیهم صاحبهم شابّاً وهم یحسبونه شیخاً كبیراً
از بزرگترین امتحانها این است كه صاحب الزمان براى مردم آشكار مى شود با چهره ى جوان و حال آنكه آنها گمان مى كنند او باید پیرمرد بزرگى باشد.
این مطلب برایشان خیلى سنگین است بگونه اى كه عدّه ى زیادى در همین مرحله او را انكار مى كنند و در امتحان الهى مردود مى شوند.
لغزش گاه هاى دوره ى غیبت كبرا
گفتیم كه در زمان غیبت امتحان الهى شدّت مى یابد حال باید دید كه موارد امتحان و به تعبیر دیگر لغزش گاههاى این دوره در چه امورى بیشتر نمایان است; بطور كلى مى توان این لغزش گاهها را در 3 محور خلاصه كرد:
1 ـ خواست ها و امیال نفسانى
2 ـ رویارویى با مشكلات در راه حق
3 ـ وجود شبهات پیرامون وجود امام مهدى ـ ارواحنا فداه ـ .
خواست ها و امیال نفسانى
خداوند در سوره ى كهف مى فرماید:

 (انّا جعلنا ما على الأرض زینة لها لِنَبْلُوَهم أیُّهم أحسن عملاً)
 ما آنچه كه بر روى زمین است را زینت و زیبایى براى آن قرار دادیم تا بیازمائیم ایشان را كه كدام از ایشان نیكوتر عمل مى كنند.
باید دانست كه این زیبائیهاى خیره كن كه در دنیاى امروز به نهایت خود رسیده است و این صحنه هاى حرام و دارایى هاى فراوان و مقام و ریاستها همه ابزار امتحان انسانند، تا مؤمن حقیقى شناخته شود!!
بدیهى است كه نفس انسان امّارة بالسوء ـ فرمانرواى زشتیها ـ بوده و خواهان لذّتهاست و توجهى به چگونگى نیل بدانها ندارد و آیا رضایت پروردگار در آن هست یا نیست؟! او مى خواهد!! و مى خواهد!! و هیچ مانعى را نمى پذیرد.
در دوره ى غیبت مخصوصاً آخر الزمان آنقدر این حرامهاى زیبا نما زیاد مى شود كه گویى عقل رخت بر مى بندد و از انسان مفارقت مى كند و او با خواسته هاى نفسانى اش تنها مى ماند. از این رو حضرت امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمودند:

انّ أخوف ما أخاف علیكم إثنان اتباع الهوى وطول الأمل.

بیشتر چیزى كه براى شما از آن ترسان هستم دو چیز است یكى پیروى از هواى نفس و دیگر درازى آرزوها.
آرى پیروى از هواى نفس چیزى است كه غالب انسانها بدان گرفتارند و آن تحسین دامگه ست.
رویارویى با مشكلات در راه حقّ
یكى دیگر از عمده لغزش گاههاى دوره ى غیبت كبرا این است كه انسان در مسیر حركت در راه حقّ با مشكلات فراوانى روبرو مى شود كه در بسیارى موارد به منظور احتراز از آنها از راه حق دست كشیده و در نتیجه از آن كسانى قرار مى گیرد كه از غربال امتحان فرو مى ریزند.
ابو بصیر مى گوید از امام باقر ـ علیه السلام ـ شنیدم كه مى فرمود:
هم جدا مى شوید به خدا سوگند امتحان مى شوید و به خدا سوگند كه شما غربال مى شوید چنانكه زوان(13) از گندم خوب غربال مى شود.
اما آن كسانى كه مورد تأیید خداوند هستند در هیچ شرایطى دست از مسیر حق برنداشته و با صبر و توكّل بر خدا این راه صعب و پر از مانع را به سلامت طى كرده و در این امتحانات پیروز مى شوند.
شبهات و تشكیكات
یكى دیگر از لغزشگاههاى دوران غیبت كبرا كه از مهمترین آنهاست و گهگاه به كفر و الحاد مى انجامد، شبهه ها و پرسشهاى لجوجانه در زمینه ى غیبت و وجود آن ذخیره ى الاهى ست كه شیاطین انسى و جنّى در زمینه ى اضلال انسانها بكار مى زنند.
برخى را نسبت به اصل وجود آن امام غائب به شك انداخته و عدّه اى را از راه القاء شبهاتى در زمینه ى غیبت و فوائد وجود آنحضرت اغواء مى كنند; مثل اینكه گفته مى شود:
چه دلیلى بر وجود امام غائب است؟ امامى كه نه كسى او را مى بیند! و نه كسى از احوال او مطّلع است! به چه دلیل هست؟
اگر غائب است، حكمت غیبت او چیست؟
خدا كه كار بى حكمت نمى كند غیبت خلاف حكمت است! زیرا مستلزم اهمال خلق است.
امام زنده باشد و این همه مدّت مردم مهمل گذاشته شوند؟
چه فائده اى دارد امام باشد ولى غائب؟ هر موقع خواست جهان را از بدبختى ها نجات دهد بدنیا بیاید!!
اصلاً چگونه ممكن است این همه مدّت زنده مانده باشد؟
آخر او كجاست و چه مى كند و چگونه زندگى را به سر مى برد. كه گفته اى نیز مطرح شده است اینكه جنگ هاى امروزى با اسلحه هاى پیشرفته بوده و اسلحه ى او ـ چنان كه مى گویند ـ همان شمشیر است. چگونه مى شود با شمشیر در مقابل این همه جنگ افزار پیشرفته وارد جنگ شد.
و از این قبیل شبهات كه خداوند قلوب اهل ایمان را از شك و تردید حفظ كند كه ابتدا و انتهاى انحراف در دین همین جاست. و به یارى خدا و با تأییدات مولانا حجّة بن الحسن المهدى ـ ارواحنا لتراب مقدمه الفداء ـ این گفته ها در جاى خود جواب داده شده و خواهد شد.
نوّاب عام در دوره ى غیبت كبرا
تا دوران ظهور امام مهدى ـ ارواحنا فداه ـ بشریّت از این نعمت محروم است كه انسان كامل بر زمین حكومت كند و در سایه ى حكومت عدالت گستر او به كمالات انسانى خود رسیده و با آمادگى كامل به جهان ابدى قدم بگذارد; امّا اینطور نیست كه ارتباط انسان با عالم غیب بطور كلى قطع شده باشد چرا كه در روایات آمده است كه اگر غیبت امام ضررى براى مؤمنان حقیقى (كه از درون وجودشان طالب كمالند) داشت، خداوند او ـ امام زمان ارواحنا فداه ـ را از بین مردم غائب نمى فرمود.
در عصر غیبت صغرى مردم مسائل و مشكلات خود را از طریق نایبان خاص كه ارتباط با امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ داشتند، برطرف مى كردند; لیكن با قطع شدن این ارتباط مؤمنان رها نشده و از سوى آن حضرت نامه اى در این زمینه رسیده است كه در ذیل آن مى فرمایند:
وأمّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلى رواة حدیثنا فإنّهم حجّتی علیكم وانّا حجّة اللّه علیهم
هر مسأله و حادثه اى واقع شد كه حكم خدا در آن زمینه معلوم نبود، پس رجوع كنید در آنها به راویان حدیث ما، (آنها كه به تمام احادیث اهل بیت ـ علیهم السلام ـ احاطه دارند. حلال و حرام خدا را از فرمایشات آنها اجتهاد مى كنند) پس همانا آنها حجّت من هستند بر شما و من حجّت خدا هستم بر آنها.
آرى در زمان غیبت دین پژوهان مكتب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ بیان كننده ى حلال و حرام الهى هستند و بر مردم لازم است در مسائل حلال و حرام خود به آنها رجوع كنند و وظایف دینى خود را بشناسند.
كلامى نیز در این زمینه از امام عسكرى ـ سلام اللّه علیه ـ رسیده است كه مشخص كننده ى خصوصیات این عالمان مى باشد.
من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً على هواه مطیعاً لأمر مولاه، فللعوام أن یقلّدوه وذلك لا یكون إلاّ بعض فقهاء الشیعة لا كلّهم، فإنّ من ركب من القبایح والفواحش مراكب علماء العامة فلا تقبلوا منهم عنّا شیئاً ولا كرامة(16).
هر یك از فقیهان ـ كسانى كه در روایات اهل بیت درنگ كرده و حكم الهى را از آنها بدست آورده اند كه داراى این شرایط باشدـ : خود نگهدار بوده و نگاهبان دین خود باشد (حرفى نزده و یا كارى نكند كه مایع تضعیف دین خدا شود) با خواهشهاى نفسانى خود مخالفت كند (تهذیب نفس كرده باشد) و در همه ى امور مطیع محض اوامر الهى باشد. پس بر كسانى كه احكام الاهى را نمى دانند، لازم است در مسائل از او تقلید كنند (به نظرات او عمل كنند) و این نیست مگر بعضى از فقیهان شیعه نه همه ى آنها، همانا برخى از ایشان بر مركب دین پرورى مانند علماى سنّى ـ كه مركب زشتى و فحشاء است ـ  (چرا كه آنها احكامى را به خدا نسبت مى دهند كه از مصادر وحى گرفته نشده است و بلكه از بزرگان خود گرفته اند كه آنها از طرف خدا نیستند) سوار شده اند، پس از ایشان نپذیرید و حكم او براى شما هیچ حجّتى نیست و كرامتى در آن نمى باشد.
هان اى عاشق سالك كه در اصول دین به درجه اى از استقامت رسیده اى كه هیچ شك و شبهه اى در دین براى تو وجود ندارد، اینك این روایات اهل بیت ـ علیهم السلام ـ است كه وظیفه ى ترا تقلید در احكام و مسائل حلال و حرام و بطور كلى فروع دین، از آنچنان فقیهانى بیان كرده است. دیگر هیچ عذر و بهانه اى نیست و تنها بر توست تا چشم حقیقت بین خود را باز نموده و با توجّه و توسّل به مقام شامخ ولایت اللّهى امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ ، یك چنین فقیهانى را بیابى و از وادى حیرت در فروع دین
خود را رهایى بخشى.



نوع مطلب :
برچسب ها :


درباره وبلاگ

وقتى سخن از ظهور به میان مى آید احساس دلپذیرى به آدمى دست مى دهد. گویى در فضاى باغى سبز و كنار نهرى جارى نشسته است و به آواز خوش بلبلان گوش مى دهد. آرى
ظهور زیبائى ها و انتشار خوبى ها جان و تن خستگان را نشاط مى بخشد و برق شادى در چشمان امیدواران روشن مى كند.
در این وبلاگ سعی می شود درباره ظهور حضرت مهدى (عج) و آنچه در سایه سار حضور عینى او رخ خواهد داد سخن گوییم
و به تماشاى جمال بى مثالش بى حجاب غیبت مى نشینیم.
امیدوارم از مطالب این وبلاگ در جهت آشنایی بیشتر دیگر هموطنان عزیزم با امام عصر در جامعه بهره ببرید.
التماس دعا
با تشکر

مدیر وبلاگ : منتظر
پیوندهای روزانه
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

كد نوحه

كد مداحی