كیـمیـای محبـت - مطالب شهریور 1389
كیـمیـای محبـت
کیمیا،محبت اهل بیت است

بیانات مقام معظم رهبری :
برای ملت ما، ماجرای امام زمان (علیه السلام)، یک ماجرای بدیهی و ضروری است
درباره‏ى نیمه شعبان و خصوصیت باید بگویم: براى ملت ما، ماجراى حضرت ولى‏عصر (ارواحنا الفداء) یك ماجراى بدیهى و ضرورى است. حقیقتا یاد آن بزرگوار در دل‏هاى مردم ما هست و مردم، حالت انتظار آن امام همام و توسل و توجه به او را به معناى حقیقى كلمه، در دل و وجود خود دارند. این هم یكى از الطاف خداوند بر ملت ماست كه در دوران انقلاب ، آن بزرگوار در فضاى ذهنى و معنوى جامعه حضور دارد و جوانان با او قلبا ارتباط دارند.
بدانید این ارتباط از طرف شما، به معناى حقیقى كلمه، نه یك جانبه، كه ارتباطى دو جانبه است. وقتى كه شما زیارت آن بزرگوار را مى‏خوانید، با آن بزرگوار مخاطبه مى‏نمایید، عرض نیاز مى‏كنید، سخن مى‏گویید و محبت مى‏ورزید و اشك مى‏ریزید، حالت توجه و توسلى كه نسبت به آن ولى خدا و عبد صالح پروردگار پیدا مى‏كنید، بدون ارتباط از آن سو امكان ندارد. اگر از آن سو لطف و توجهى نباشد، از این طرف هم توجه قلبى و توسل معنوى پیدا نخواهد شد. وقتى به شما احساس كسالت دست مى‏دهد و مى‏بینید هر كارى مى‏كنید حال توجه پیدا نمى‏شود، آن وقتى است كه از آن طرف ، التفاتى نیست. وقتى از آن طرف التفاتى باشد، در شما شور و حالت معنوى و عاطفى به وجود خواهد آمد. پس ، ارتباط در آن حالات برجسته شور و محبت و احساس، و عواطفى كه ملت ما نسبت به آن بزرگوار دارند، ارتباط طرفینى است.

ماجرای بدیهی و ضروری

در این قضیه یك نكته‏ى اصلى وجود دارد كه موضوع انتظار است و حال مى‏خواهم مختصرى به آن بپردازم.
انتظار فرج، یك معناى عام گسترده است. اگر چه انتظار ظهور آن بزرگوار هم انتظار فرج است، اما انتظار فرج، یك معناى وسیع‏تر و عمیق‏تر ، براى همه‏ى دوران تاریخ است. قضیه‏ى انتظار حضرت بقیت الله ( ارواحنا فداه )، روح انتظار را در جوامع زنده مى‏كند و در دل‏ها حالت انتظار به وجود مى‏آورد. حالت انتظار ، حالت بسیار مبارك و خوبى است. معناى انتظار این است كه ایشان به وضعى كه حالا در آن قرار دارد، قانع نیست. لذا حالت منتظره دارد. وقتى شما منتظر عزیزى هستید و مشتاقانه انتظار مى‏كشید ، معنایش این است كه به وضعى كه حالا دارید، قانع نیستید و شاید از این وضع راضى هم نباشید. اصلا مى‏خواهید به چیزى دسترسى پیدا كنید كه برتر و بالاتر از هر چیز دیگر است.
منبع:حدیث ولایت



نوع مطلب :
برچسب ها :
بیانات مقام معظم رهبری :

دوران غیبت، دوران جدایى حق از باطل
 

قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحتى و راحتى طلبى و عافیت نیست. در روایات «والله لتمحصن و الله لتغربلن » است. به شدت امتحان مى‏شوید، فشار داده مى‏شوید. امتحان در كجا و چه زمانى است ؟ آن وقتى كه میدان مجاهدتى هست.(1)
ایام غیبت ، دوران امتحان و مجاهدت و سازندگى یاران امام
قبل از ظهور مهدى موعود در میدان مجاهدت انسان‏هاى پاك امتحان مى‏شوند. در كوره‏هاى آزمایش وارد مى‏شوند و سربلند بیرون مى‏آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفى مهدى موعود (ارواحنا فداه )روز به روز نزدیكتر مى‏شود. این آن امید بزرگ است.(2)

ویژگى‏ها ی یاران امام مهدی (ع)
 

احساس سربازى امام عصر (عج) ، عامل رضایت ولى حق
 

امیدوارم كه پروردگار عالم ، به شما تفضل كند و وجود مقدس ولى‏عصر (ارواحنا فداه ) از شما راضى باشد. هر جا هستید - چه در دانشگاه و حوزه علمیه و مدارس گوناگون و چه در بازار و كارخانه‏ها و پادگان‏ها و روستاها و شهرها - احساس كنید كه سرباز وجود مقدس ولى‏عصر (ارواحنا فداه ) هستید. براى آن بزرگوار كار كنید و از خداى متعال هم توفیق و كمك بخواهید . (3)

خصوصیات یاران حضرت مهدى(عج) در دوران غیبت و ظهور
 

شما سرباز امام زمان و پشتوانه‏ى اسلامید. تقوا، تواضع ، فروتنى و گذشت در برابر ضعفا و مقاومت در برابر زورمندان و ستمگران از صفات سربازان امام عصر مى‏باشد. جامه‏ى تقوا بر تن كنید و در برابر دیگران پیوسته فروتن و بزرگوار باشید تا وجودتان موجب آرامش خاطر محرومان و مستضعفان شود.(4)

قدرت الهى امام عصر(عج)براى مقابله با ستمگران
 

امام زمان ) ارواحنا فداه( با اقتدار و قدرت و تكیه بر توانایى‏اى كه ایمان والاى خود و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهز به آن قدرت كرده است، گریبان ستمگران عالم را مى‏گیرد و كاخ‏هاى ستم را ویران مى‏كند. (5)

پى نوشت ها :
2 و 1- در اجتماع بزرگ مردم قم در سالروز میلاد حضرت مهدى (عج)، 30/11/70
3- در دیدار فرماندهان نواحى، پایگاهها و گردانهاى بسیج سراسر كشور به مناسبت هفته بسیج، 8/9/84
4- در پیامى به مناسبت هفته بسیج جمهورى اسلامى ،6/9/62
5- در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه شعبان در مصلاى تهران، 30/7/1381




نوع مطلب :
برچسب ها :
1389/06/28 :: نویسنده : منتظر






نوع مطلب :
برچسب ها :
1389/06/23 :: نویسنده : منتظر

اى آنكه در نگاهت حجمى زنور دارى
كى از مسیر كوچه قصد عبور دارى؟
چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابى
اى آنكه در حجابت دریاى نور دارى
من غرق در گناهم، كى مى‏كنى نگاهم؟
برعكس چشمهایم چشمى صبور دارى
از پرده‏ها برون شد، سوز نهانى ما
كوك است ساز دلها، كى میل شور دارى؟
در خواب دیده بودم، یك شب فروغ رویت
كى در سراى چشمم، قصد ظهور دارى؟









نوع مطلب : انتظار، 
برچسب ها :




نوع مطلب :
برچسب ها :
در ضمن بررسی ویژگی‌های حكومت جهانی حضرت مهدی(عج)، این سؤال مطرح است كه با وجود جهان‌خوارانِ تا دندان مسلّح و ارتش‌های عظیم و منظّم و پیچیده و سلاح‌های فوق مدرن الكترونیكی و تكنیك برتر ابرقدرت‌ها و سلاح‌های هسته‏ای و طرح‌های جنگ ستارگان و ... پیروزی جهانی ‏برای امام زمان(ع) چگونه میسّر است؟
 
 

در ضمن بررسی ویژگی‌های حكومت جهانی حضرت مهدی(عج)، این سؤال مطرح است كه با وجود جهان‌خوارانِ تا دندان مسلّح و ارتش‌های عظیم و منظّم و پیچیده و سلاح‌های فوق مدرن الكترونیكی و تكنیك برتر ابرقدرت‌ها و سلاح‌های هسته‏ای و طرح‌های جنگ ستارگان و ... پیروزی جهانی ‏برای امام زمان(ع) چگونه میسّر است؟

اصولاً چون چنین پیروزی عظیمی، اگر محال نباشد، ممكن و آسان هم نیست، ‏باید دید زمینه و عوامل چنین پیروزی‌ای چیست و راه آن كدام است؟ در این بحث ‏به عوامل پیروزی آن حضرت در این قیام جهانی و فتح نهایی عالم توسط ایشان می‏پردازیم و با توجّه به روایات و احادیث رسیده، این عوامل را بررسی می‏كنیم.

در ضمن ‏بررسی ‏ویژگی‌های ‏یاران حضرت مهدی(ع) و خصوصیّات لشكریانش به این نكته برمی‏خوریم كه آنان «منصور بالرّعب‏» هستند.

منصور بالرّعب بودن، یعنی آنكه پیروزی آن حضرت ظاهراً در سایة رعب و وحشتی است كه در دل دشمنان، از او و لشكریانش ایجاد می‏شود و آنها از قدرت و پیروزی‌های او به قدری به هراس می‏افتند كه توان استقامت ‏خویش را از دست می‏دهند یا تسلیم می‏شوند و سلاح‌ها را بر زمین می‏گذارند و فرار می‏كنند و این خود زمینة پیروزی و فتح بدون درگیری و خونریزی و جنگ را برای آن حضرت فراهم می‏سازد.

دشمنان آن حضرت از ترس برخورد نظامی و درگیری با امام، سلاح‌های خود را بر زمین می‏گذارند و با بلندكردن پرچم سفید، تسلیم می‏شوند و از پیشاپیش لشكر او می‏گریزند.

در تاریخ از این گونه پیروزی‌ها دیده شده كه سپاهی با مشاهدة قدرت طرف مقابل متزلزل و مرعوب شده و سرانجام قبل از رسیدن لشكر، خود را تسلیم می‏كردند.

پیامبر اكرم(ص) طبق شواهد تاریخی و آیات قرآن از این موهبت ‏برخوردار بوده و در مواردی ‏صلابت و ابهّت آن حضرت و تصمیم و ارادة شكست‏ناپذیر او دل‌های دشمنان را به لرزه افكنده و آنان را پریشان ساخته است و پیش از درگیری یا به مجرّد رویارویی، شكست‏ خورده و پا به فرار نهاده یا تسلیم شده‏اند.

پیامبر اعظم(ص) در «غزوة بدر» با اقلیّتی غیر مجهّز و بسیار كم در برابر سپاهی مجهّز و چندین برابر، نه تنها ایستاد؛ بلكه به پیروزی جالبی هم رسید و این خود از مواردی است كه دشمن با رعبی كه در دلش از پیامبر اكرم(ص) توسط خداوند افتاد و با دادن بیش از هفتادكشته و مجروح و به جا نهادن اسیران زیاد، پا به فرار گذاشت. ابوسفیان در این باره می‏گوید: به محض ‏رساندن كاروان به مكّه به سرعت‏ به بدر مراجعه كردم ، لشكر در حال فرار بود و به هر كس می‏گفتم: بایست! می‏گفت: علی(ع) سوار بر اسب مرا تعقیب می‏كند.

در جنگ خندق پس از محاصرة مدینه توسط نیروهای قریش و احزاب و عبور عمرو بن‏ عبدود و همراهان او از خندق و رجزخوانی عمرو، اضطراب و دلهره‏ای بین مسلمانان رخ داده بود كه به تعبیر قرآن «و زلزلوا زلزالاً شدیداً»1 و فریاد «متی نصرالله‏» سر می‏دادند.

آنگاه كه حضرت علی(ع) عمرو را با یك ضربت از پا درآورد و پیامبر(ص) فرمود: «ضربةعلی یوم الخندق افضل من عبادة ‏الثّقلین‏» ترس و رعب عجیبی در دل دشمن افتاد و شبانه فرار كردند.

و نیز در جنگ با یهودیان بنی‏نظیر و بنی‌قریظه، ترس و نگرانی به حدّی بود كه به تعبیر قرآن:

«وقذف فی قلوبهم الرعب یخربون بیوتهم بایدیهم‏و ایدی المؤمنین؛2
و در دلشان (از سپاه اسلام) ترس افكند تا به دست ‏خود و به دست مؤمنان خانه‏هایشان را ویران كردند.»

در فتح مكّه هم زمینه چنان فراهم می‏شود و به‏ گونه‏ای ‏مرعوب ‏می‏گردند كه جرئت هر گونه مقاومت و رویارویی از لشكر جرّار قریش و ابوسفیان سلب می‏گردد و همه طوعاً و كرهاً تسلیم می‏شوند و شعار «لا اله الا الله وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعزّ جنده و هزم ‏الاحزاب وحده‏» تحقّق می‏یابد.

باز در انقلاب اسلامی، دیدیم كه دشمن با همة قوا و توان و سلاح‌های مدرن، چگونه صحنه را خالی می‏كرد، مخصوصاً در آخرین ‏روزهای پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم كه در پی فرمان حضرت امام(ره) و ریختن همة مردم به خیابان‌ها با فرمان رهبر انقلاب، چگونه نیرومندترین ارتش خاورمیانه عملاً جا خالی كرد و نیروهای انقلاب پیروز شدند.
در جنگ تحمیلی هم نمونه‏هایی از این پیروزی‌ها را در فتح خرمشهر و آبادان و فتح‏المبین دیدیم كه نیروی مجهّز و برتر مهاجمان، با روحیة متزلزل در اثر ترس و وحشت‏ شعار الله ‏اكبر چگونه شكست ‏خورد و تسلیم شد.

اینها نمونة كوچكی است از پیروزی كه در سایة ترس و رعب در دل دشمن به وجود می‏آید.

پس بسیار روشن است كه یكی از عوامل عمدة پیروزی ارتش امام زمان(ع) همان رعب است كه از آوازة حضرت و تأیید و نصرت او از طرف خدا در دل دشمنان خدا و امام زمان(ع) می‏افتد و این حقیقت در لابه‌لای آیات و روایات مشهود است.

اینك آیاتی كه دلالت ‏بر این گونه پیروزی‌ها دارد و می‏رساند كه پیامبر(ص) در مواردی، منصور بالرّعب بوده است، از نظر شما می‏گذرانیم:
1. «سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُواْ بِاللّهِ‏؛3

به زودی در دل‌های كفّار رعب و هراس می‏افكنیم به خاطر آنكه شرك برای خدا قائل شدند.»
2.«سالقی فی قلوب الذین كفروا الرّعب فاضربوا فوق ‏الاعناق؛4

به زودی در دل‌های كافران وحشت و ترس می‏افكنیم، پس ضربه‏ها را بر بالای گردن‌ها (یعنی مغزشان) فرود آورید.» این دربارة رعبی است كه در دل كفّار قریش در جنگ بدر افتاد و سبب پیروزی مسلمانان بر آنها شد.
3. «و قذف فی قلوبهم الرعب فریقا تقتلون و تاسرون فریقا؛5
در دل یهودیان رعب و وحشت افتاد كه سبب فروآمدن از دژهایشان شد و شما گروهی را كشتید و گروه دیگری را به اسارت گرفتید.»

4. «فاتاهم الله من حیث لم یحتسبوا و قذف فی ‏قلوبهم ‏الرّعب؛6
پس قدرت خداوند از جایی كه گمان نمی‏بردند، آمد و رعب وحشتی در دل آنان افتاد.»

در بسیاری از روایات ما همین صفت و ویژگی پیامبر(ص) برای حضرت مهدی(ع) نقل‏ شده ‏است، علاوه بر روایاتی كه قبلاً اشاره شد به اینكه رعب پیشاپیش لشكر امام زمان(ع) از هر طرف می‏رود؛ یعنی از فاصلة دور، دشمن او مرعوب می‏گردد و فرار می‏كند یا تسلیم می‏شود.

امام باقر(ع) می‏فرماید: «همة سنن انبیا در امام زمان جمع است، ولی از سنّت‌های جدّش مصطفی(ص) قیام به شمشیر و منصور بالرّعب است.»
در روایت دیگری امام محمّدباقر(ع) می‏فرماید:

«قائم(ع) ما یاری شده به رعب و تأیید شده با پیروزی است. تمام زمین به تصرّف او در می‏آید و گنج‌های زمین برای او ظاهر می‏شود و سلطة او بر شرق و غرب می‏رسد.»8
4. در تفسیر آیة «اتی امرالله فلا تستعجلوه‏» آمده:10

«او همواره با سه گروه سپاه تأیید می‏شود. سپاه فرشتگان، سپاه مؤمنان مخلص و سپاه رعب و ترس.»11

هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل می‏كند:
«در میان شرق و غرب كسی نمی‏ماند، مگر اینكه از او می‏هراسد.»12

ابو‏بصیر از امام صادق(ع) نقل می‏كند كه آن حضرت دربارة نشر و گسترش پرچم‏ حضرت ‏مهدی(ع) پس از نقل مطالبی می‏فرماید:
«رعب و وحشت یك ماه جلوتر از آن درفش و یك ماه پس از آن و یك ماه از سمت راست آن و یك ماه از سمت چپ آن حركت می‌كند.»
پس فرمود: «ای ابامحمّد، او خشمگین و خون‌خواه خروج می‌كند و از غضب و خشم خداوند بر این مردمان ناراحت و متأسّف است.»

با توجّه به معنای لغوی رعب كه همان خوف و در واقع ترس شدیدی است كه كتمان آن ممكن نیست، روشن می‏شود كه منصور به رعب بودن آن حضرت ممكن است ‏به این معانی باشد:

1. مردم مخالف و دشمنان، روحیة خود را ببازند و جرئت مقاومت در برابر او پیدا نكنند و از ترس لشكر مقاوم و نفوذناپذیر و شكست‏ناپذیر آن حضرت، تسلیم شوند؛

2. آوازة آن حضرت و لشكرش چنان رعب‏آور است كه شهرهای دور دست كه با لشكر امام به مسافت ‏یك ماه راه‏ رفتن، فاصله دارند، از هر طرف بدون درگیری و رویارویی و مقاومت تسلیم می‏گردند، چنانچه حدیث ابی بصیر گویای آن است؛

3. تمام دشمنان آن حضرت در خوف شدید به سر می‏برند و این ترس خود مقدّمة پیروزی امام و شكست دشمنان امام است.
این رعب و ترس از چند جهت ممكن است رخ دهد:

الف) از نظر اعجاز و قدرت خداوند كه هراس و رعب در دل‌های دشمنان امام و ابرقدرت‌ها بیفكند و قدرت اراده و تصمیم به مقاومت را از آنان سلب نماید، نتیجه اینكه زودتر تسلیم گردند. گویی چنان از خود بی‌خود شوند و دست و پای خود را گم كنند كه توان حركت نیابند، همانند برّه در برابر شیر و ...!؛

ب) آوازة پیروزی سریع حضرت و شیوع فتح و نصرت او در سراسر بلاد و ویژگی یاران او و لشكریانش كه مقاوم و شكست ناپذیرند، سبب این خوف و رعب گردد؛

ج) انتشار حركت و قیام امام و آمادگی باطنی مردم ممكن است، سبب پیوستن مردم به امام شود و در تمامی كشورها؛ نیروها و مردم خواستار همكاری با امام زمان(ع) گردند و در نتیجه شورش‌ها و قیام‌های داخلی رخ دهد و موجب انشعاب حكومت‌ها و تقسیم و تجزیة آنان گردد و عملاً ایجاد ترس و وحشت و رعب در دل‌های حاكمان و طاغوت‌ها و قدرت‌ها شود؛

د) امام ‏زمان(ع) با احاطه‏ای كه بر اسرار غیب دارد ممكن است راز و رمز آنان را قبلاً كشف و خنثی كند و منابع و ذخایر اسلحه و نیروهای انسانی آنان را نیز شناسایی كند و نقاط ضعف و آسیب‏پذیری آنان را بداند و با یك اقدام سریع، همه را وادار به تسلیم سازد و نیز كافی است كه این كار را با چند دولت مقتدر انجام دهد تا بقیه حساب خویش را بدانند ...!!


ماهنامه موعود شماره 114

پی‏نوشت‌ها:

1. سورة احزاب (33)، آیة 11.
2.سورة حشر (59)، آیة 2.
3. سورة آل عمران (3)، آیة 151.
4. سورة انفال (8)، آیة 12.
5. سورة احزاب (33)، آیة ‏23.
6. سورة حشر (59)، آیة 2.
7. مجلسی، محمّدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص ‏217، ح ‏6.
8. كشف‏ الغمّه، ج‏3، ص 324؛ المحجّـ[ ‏البیضاء، ج ‏3، ص 341.
9. مجلسی، محمّدباقر، همان، ص‏191، ح 24.
10. سورة نحل (16)، آیة 1.
11. نعمانی، كتاب ‏الغیبـة، ص 128؛ مابعد الظهور، ص 535؛ ر.ك: امام مهدی من ‏المهد الی الظهور.
12. نعمانی، همان، ص 122.
13. مجلسی، محمّدباقر، همان، ص‏360، ح ‏129.




نوع مطلب :
برچسب ها :
1389/06/15 :: نویسنده : منتظر

طاووس كبریایى!اى هدیه خدایى!
تو دیدنى‏ترینى، اى دیدنى، كجایى؟
هر دیده مست راهت، غمدیده در پناهت
خشكیده یاس عالم در حسرت جدایى
اى آسمان اوّل!اى سایبان آخر!
اى چشم چشمه عشق! رحمى به بینوایى
آرام‏تر كه من هم با كودكان بیایم
پایى نمانده دیگر، جز دست بر دعایى
سخت است بى‏تو بودن، سخت است بى‏تو ماندن
سخت است بى‏تو، بى‏تو، بى‏یار دلربایى
هر درد را دوائى، هر سینه را صفایى
دنیاست غرق ظلمت، تو نور و روشنایى
اى یادگار دیروز،اى ماندگار فردا
اى بى‏قرار امروز، جانا چه آشنایى
آسان نمى‏توان رفت از خوان رحمت تو
بگذار تا بمانم در زیر گرد پایى
اُمّید نااُمیدان، مهدى سرت سلامت
سنگ است قلب بى‏تو، ننگ است بى‏وفایى














نوع مطلب : انتظار، 
برچسب ها :

از پیامبر(ص) نقل شده که فرمود: «تورات و انجیل را از سرزمینی که انطاکیه نامیده می‌شود، بیرون می‌آورد». حضرت رسول(ص) فرمود: «صندوق مقدّس، از دریاچه طبریّه به دست وی آشکار می‌شود و یارانش آن را آورده و در پیشگاه او در بیت‌المقدّس قرار می‌دهند و چون یهودیان آن را مشاهده نمایند، جمعیّت زیادی از آنها اسلام می‌آورند که حدود سی‌هزار هستند»
یکی از دشمنان خطرناک حضرت مهدی(ع) و یارانش، یهود است؛ خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: «همانا شدیدترین مردم، در دشمنی با آنان که ایمان آورده‌اند، یهودیان و مشرکان هستند».1
چنان‌که از بعضی روایات استفاده می‌شود، سفیانی ـ سخت‌ترین دشمن امام زمان(ع) ـ از جانب غربی‌ها و یهود حمایت می‌شود. اساساً سفیانی را برای حمایت از مرزهای اسرائیل و سرکوب نیروهای انقلابی، روی کار می‌آورند تا اربابان او از خطر حملة سپاه خراسانی و یاوران مهدی(ع) ـ که برای آزادی قدس، به حرکت آمده‌اند ـ در امان باشند. در آیاتی از سورة مبارکة اسراء چنین آمده است: «ما به بنی‌اسرائیل در کتاب (تورات) اعلام کردیم که دوبار در زمین، فساد خواهید کرد و برتری‌جویی بزرگی خواهید نمود ? هنگامی که نخستین وعده فرا رسد، گروهی از بندگان پیکارجوی خود را بر ضدّ شما می‌انگیزیم (تا شما را سخت در هم کوبند؛ حتّی برای به دست آوردن مجرمان)، خانه‌ها را جستجو می‌کنند و این وعده‌ای است قطعی ? سپس شما را بر آنها چیره می‌کنیم و شما را به وسیلة دارایی‌ها و فرزندانی کمک می‌کنیم و نفرات شما را بیشتر قرار می‌دهیم ? اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود می‌کنید و هنگامی که وعدة دوم فرا رسد، (آنچنان بر شما سخت خواهند گرفت که) آثار غم و اندوه در صورت‌هایتان ظاهر می‌شود؛ داخل مسجد (الاقصی) می‌شوند همان‌گونه که بار اوّل وارد شدند؛ و آنچه را زیر سلطة خود می‌گیرند، درهم می‌کوبند».2
امام صادق(ع) در تفسیر «بندگان پیکارجوی خود را بر ضدّ شما می‌انگیزیم» فرمودند: «آنان کسانی هستند که خداوند، قبل از ظهور قائم، آنها را برمی‌انگیزد و آنان، دشمنی از دشمنان آل پیامبر را فرا نمی‌خوانند مگر اینکه او را به قتل می‌رسانند».3
عیاشی در تفسیر خود، از امام باقر(ع) روایت کرده که حضرت، پس از تلاوت آیة «بعثنا علیکم عباداً لنا» فرمودند: «او، قائم و یاران اویند که دارای قوّت و نیروی زیادی هستند».4 از امام صادق(ع) نقل شده که آن حضرت، آیة شریفة فوق را تلاوت فرمود؛ یكی از یاران عرض کرد: فدایت شوم! اینها چه کسانی هستند؟ حضرت سه مرتبه فرمود: «به خدا قسم! آنان اهل قم هستند».5
بنا به ظاهر روایات موجود در منابع شیعه و سنّی، مراد از نبرد مسلمانان با یهود در آخرالزّمان، همین نبرد است؛ چنان‌که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: «قیامت برپا نمی‌شود، مگر آنکه بین مسلمانان و یهود، کارزاری رخ می‌دهد؛ به گونه‌ای که مسلمانان، همة آنها را به هلاکت می‌رسانند، تا جایی که اگر شخصی یهودی (محارب) در پشت صخره یا درخت، پنهان شود، آن سنگ و درخت به صدا درآید و گوید: ای مسلمان! این یهودی (محارب) است که در پناه من مخفی شده، او را هلاک کن!».6از روایات یادشده به دست می‌آید که خداوند، به وسیلة ایرانیان، زمینة ظهور را فراهم می‌کند و مقاومت یهود در برابر مسلمانان، در چند نوبت است که نابودی نهایی یهود، به دست حضرت مهدی(ع) است.
بیرون آوردن تورات اصلی، از غار انطاکیه و کوهی در شام و فلسطین و دریاچة طبریّه، توسط حضرت مهدی(ع) و استدلال آن حضرت بر یهودیان نیز، نمونه‌ای از برخوردهای فرهنگی است که در مقام ارائة برهان، از آن استفاده می‌شود. از پیامبر(ص) نقل شده که فرمود: «تورات و انجیل را از سرزمینی که انطاکیه نامیده می‌شود، بیرون می‌آورد».7 حضرت رسول(ص) فرمود: «صندوق مقدّس، از دریاچة طبریّه به دست وی آشکار می‌شود و یارانش آن را آورده و در پیشگاه او در بیت‌المقدّس قرار می‌دهند و چون یهودیان آن را مشاهده نمایند، جمعیّت زیادی از آنها اسلام می‌آورند که حدود سی‌هزار هستند».8

پی‌نوشت‌ها:

? برگرفته از: حضرت مهدی(ع)؛ از ظهور تا پیروزی، سیّد حسین تقوی، صص 301 ـ 304.
1 - سورة مائده (5)، آیة 83.
2 - سورة اسراء (17)، آیات 4ـ7.
3 - تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 138.
4 - همان.
5 - بحارالانوار، ج60، ص 216.
6 - مسند احمد، ج 2، ص 417؛ معجم احادیث الامام المهدی، ج 1، ص 312.
7 - بحارالانوار، ج 51، ص 25.
8 - معجم احادیث الامام المهدی، ج 1، ص 344؛ الملاحم و الفتن، ص 69.




نوع مطلب :
برچسب ها :
رابطه معنوی امام با پیروانش

«ای رمیله! هر مؤمنی كه بیمار می‌شود، ما به بیماری‌اش رنجور می‌شویم و با غم و اندوه او، غمگین. دعایی نمی‌كند، مگر برایش آمینی می‌گوییم و هنگامی كه ساكت است، برایش دعا می‌كنیم».
انسان‌های كمال‌جو و حقیقت طلب در مسیر زندگانی خویش، افزون بر به كارگیری عقل درونی به دنبال حجت آشكار و انسان كاملی هستند كه با نور خویش، راه هدایت معنوی را به آنان بنمایاند و به قله قاف هدایت معنوی برساند. علّامه طباطبایی درباره تصرف معنوی امام می‌فرماید:
«امام علاوه بر ارشاد و هدایت ظاهری، دارای یك نوع هدایت و جذبه معنوی است و به وسیله حقیقت و نورانیت باطن، ذاتش در قلوب شایسته مردم تأثیر و تصرف می‌نماید و آنان را به سوی مرتبه كمال و غایت ایجاد جذب می‌كند».1
در هر دوره و زمانی، انسان كاملی كه حامل معنویت تمام عیار خلقت است، وجود داشته و دارد كه او، ولیّ خدا و امام معصوم است؛ امامی كه پرتو عنایت او و نسیم روح‌افزای ولایتش، دل‌ها را بهاری می‌كند و عطر و بوی عشق را در جان‌ها می‌پراكند. امامی كه باب فیض خداوندی است:
«أین باب الله الّذی منه یؤتی?؛ كجاست آن درِ خدایی كه از او وارد می‌شوند؟2
شیعه هماره به خود می‌بالد كه از این باب‌ها، مسیر هدایت و كمال را درمی‌یابد؛ در حزن و اندوه آنان، محزون و در شادی‌شان، شادمان می‌شود، چنان‌كه پیشوایان نیز چنین لطف و احساسی نسبت به شیعیان خویش دارند. رُمَیْلَه، یكی از شیعیان امام علی بن ابی‌طالب(ع) می‌گوید: در زمان خلافت امیرمؤمنان دچار بیماری شدیدی شدم و در روز جمعه احساس بهبود كردم. با خود گفتم بهتر است به نماز امام حاضر شوم. آن روز پس از نماز، برای شنیدن سخنان امام در همان مجلس نشستم. ناگهان درد وجودم را فرا گرفت و احساس ناراحتی كردم، ولی صبر كردم تا سخن امام تمام شد. هنگام خروج از مسجد، امام به من فرمود:
«ای رمیله! هر مؤمنی كه بیمار می‌شود، ما به بیماری‌اش رنجور می‌شویم و با غم و اندوه او، غمگین. دعایی نمی‌كند، مگر برایش آمینی می‌گوییم و هنگامی كه ساكت است، برایش دعا می‌كنیم».
من به ایشان گفتم: ای امیرمؤمنان! خدا مرا فدایت كند، آیا این توجه شما برای كسانی است كه در حیطة حكومت و نظر شما هستند؟ پاسخ داد: «ای رمیله، هیچ مؤمنی چه در شرق و چه در غرب زمین، از نگاه ما غایب نیست».3
این رابطه و احساس معنوی، میان امام موعود و منتظرانش در زمان غیبت، در مرتبه‌ای اعلا وجود دارد. در نامة شریف مولا حضرت مهدی به شیخ مفید آمده است:
«ما بر تمامی اخبار شما آگاهیم و هیچ‌یك از آنها بر ما پوشیده نیست. همانا كه ما در مراعات جان شما كوتاهی نمی‌كنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم كه اگر جز این بود، نابسامانی‌ها و مصیبت‌ها بر سرتان فرود می‌آمد و دشمنان، شما را درهم می‌شكستند».4

سید حسین اسحاقی
ماهنامه موعود شماره 103

پی‌نوشت‌ها:

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

1. محمد حسین طباطبائی، شیعه در اسلام، ص 260.
2. دعای ندبه، مفاتیح‌الجنان.
3. بحارالانوار، ج 52، ص 175
4. شیخ عباس قمی، سفینة‌البحار، ج 3، ص 408




نوع مطلب :
برچسب ها :


( کل صفحات : 2 )    1   2   
درباره وبلاگ

وقتى سخن از ظهور به میان مى آید احساس دلپذیرى به آدمى دست مى دهد. گویى در فضاى باغى سبز و كنار نهرى جارى نشسته است و به آواز خوش بلبلان گوش مى دهد. آرى
ظهور زیبائى ها و انتشار خوبى ها جان و تن خستگان را نشاط مى بخشد و برق شادى در چشمان امیدواران روشن مى كند.
در این وبلاگ سعی می شود درباره ظهور حضرت مهدى (عج) و آنچه در سایه سار حضور عینى او رخ خواهد داد سخن گوییم
و به تماشاى جمال بى مثالش بى حجاب غیبت مى نشینیم.
امیدوارم از مطالب این وبلاگ در جهت آشنایی بیشتر دیگر هموطنان عزیزم با امام عصر در جامعه بهره ببرید.
التماس دعا
با تشکر

مدیر وبلاگ : منتظر
پیوندهای روزانه
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

كد نوحه

كد مداحی


                    
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic